Loirotettiin sitten Zadarista rannikkoa
alaspäin, tarkoituksena olla yksi yö Splitissä ja mahdollisesti
mennä sieltä saarille, tuo homma vaan ei toteutunut, kun
meikäläiseltä meni hermot, kun koko hiton kaupungissa ei ollut
PARKKIPAIKKAA, eikä Infoa. Pari tuntia siellä pyörittiin ja sitten
mitään sanomatta pykälää silmään ja vanhaa maisematietä
rannikkoa alaspäin, olipa muuten huimat maisemat...
Rantatietä kun lasketeltiin ajateltiin, että pysätään seuraavassa mukavan näköisessä paikassa, tuoksi paikaksi valikoitui Makarska, siisti pikkukaupunki lahden poukamassa, vuorten katveessa. Löydettiin myös apartma, joka on kuin juuri meikäläisille tehty, auto oven eteen, fillarit yöksi talliin ja kaiken kruuna ulkokeittiö terassilla, aivan luxusta
Seikku värkkää purtavaa ja meikä
pistää pyörät ajokuntoon, tämä on ollut reissun työjako.
Illalla vielä kylille utelemaan miten pääsis saarille seuraavana
aamuna, tietoa saatiin ja se tiesi aikaista herätystä kun eka laiva
joka ottaa fillareita lähtee klo 8.00.
Aamulla 6.30 ylös, pikainen aamiainen, evästä mukaan ja rantaan. Laiva lähti ajallaan, nämä ei näytä olevan mitään ”manjana” porukkaa aikataulujen suhteen, myös aurinko oli aikataulussa ja tunki vuoren takaa taivaalle.
Bracin saari ja Sumartin satama on
tunnin laivamatkan päässä. Rantakylään kun saavutiin ja
tarkoituksena ajaa saaren keskustaan nousua oli tiedossa, eka
rutistus olikin 8,5 km pitkä.
Saaren keskustassa ajeltiin harhaan
sorapoluilla, kartan tekijä oli vetäissyt viivat miten sattuu ja
ihminen sen Garmininkin kartan on näköjään tehnyt, kun ei pitänyt
polut ja soratiet paikkaansa ja opastekilvissäkin luki mitä sattuu,
pitää vissiin NASAlta pyytää kartat ensi kerraksi!
Löydettiin onneksi kahden tunnin ajon
jälkeen pieni kylä ja vielä pienempi kauppa, oli vesi loppu ja
lämpotila huiteli 30 kuumemmalla puolella.
Seuraava tankkauspiste oli viimesen
päälle fiksatun pikkukylän ravintola, jossa kallista vettä
minulle myi baarimestarina toiminut n. 12-vuotias poika, Music TV
pauhasi takana sujuvasti englanniksi.
Päiväretkeä oli nyt taivallettu 4
tuntia ja oli syytä suunnata lähtösatamaan, paluumatka toki menisi
huomattavasti jouheammin, olihan tiedossa tuo pitkä alamäkikin. Nyt
oli aikaa poseerata hienossa maisemassa, kun tiedossa oli enää tuo
asfalttipätkä satamaan.
Ennen laivaan menoa oli vielä aikaa
käydä uimassa ja haukkaamassa pienet safkat sataman
terassiravintolassa, sitten laivaan ja suunta kohti kotisatamaa.
Ajoa saariretkellä kertyi aika
tarkkaan 60 km, mukava ajopäivä kaikesta harhailusta huolimatta.
Makarskan satamassa olikin aika
trafiikki, kun pileristeily laivat saapuivat samaan aikaan laituriin,
noilla risteilyillä hinta sisältää ilmaiset viinat...huh,huh,
mikä meininki!
Illalla käytiin vielä safkan jälkeen
kylillä wifi-kahvilan terassilla, kun tuota wifiä ei tällä kertaa
omassa kämpässä ole.
Kroatit taitaa olla aika romanttista
porukkaa, päätellen kaiteeseen lukituista tuhansista lukoista, mene
ja tiedä, mutta hienolta näytti ilta-auringossa.
Perjantai aamuna taas klo 9 reippaana
uusille poluille, Makarskasta rantaa pitkin Baska Vodaan, nimestä
huolimatta täytettiin vesivarat ja lähdettiin kapuamaan merkattua
fillarireittiä ylös.
Seikulta meni rengas ja vaihtohomman
jälkeen jatkettiin tuota kuulalaakerisepeliä ylös, Garmin näytti
37 astetta ja kimpassa päätettiin, että täältä
auringonpaahteiselta rinteeltä äkkiä meren rantaan hakemaan
raikkaampia tuulia, tiesin siellä olevan myös aivan sairaan hienoa
polkua...
Näistä poluista jäi kyllä sellainen
kutina, että pitäiskö lähteä vielä tänään ajamaan,
kirjoittelen tätä pe illalla 19.40 kämpän terassilla, mutta
jääköön...fillarit pitää vielä fiksata autoon, kun taas
huomenna aamulla suunnataan jonnekkin, who knows where....?
Kroatiassa ei muuten tahdö löytyä WiFiä, jolla pystyis kuvia siirtämään blogiin, mutta viimein löytyi sellainen kahvila, joten,
näihin kuviin...
näihin kuviin...
t: mainosmies!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.